Přehled českých výrobků
Výrobky hezky česky: lidé se stále více zajímají o tuzemské produkty
Čeští zákazníci se při nakupování stále více zajímají o produkty, které vznikají v tuzemsku. Ruku v ruce s tím přicházejí obchodní řetězce s privátními značkami. Tedy s produkty, které zákazníci seženou výhradně v dané prodejní síti. Jedna z nich ještě loni nabízela čtyřicet privátních značek se stovkami produktů. Podíl těchto značek na celkovém prodeji pak v těchto prodejnách minulý rok vzrostl na více než čtyřicet procent.
Zákazníkům pak s vyhledáváním kvalitních českých potravinářských výrobků mohou pomáhat značky jako Klasa. Tu získává produkt s kvalitami, jež zvyšují jeho přidanou hodnotu a zaručují jeho jedinečnost ve vztahu k běžným výrobkům dostupným na trhu. Prestižní značkou je také Regionální potravina, kterou uděluje ministerstvo zemědělství vítězům v krajských soutěžích, nebo Česká potravina. Tu mohou používat producenti, kteří vyrábějí v České republice a jejich produkty splňují stanovený podíl českých surovin.
Desítky českých výrobků a zemědělských produktů již navíc obdržely i mezinárodní uznání kvality formou různých typů chráněných označení od Evropské unie. Ta jednotlivým značkám poskytuje ochranu i známku nejvyšší jakosti. Mezi uznání, která obdržely tuzemské produkty, patří Chráněné označení původu (CHOP), Chráněné zeměpisné označení (CHZO) a Zaručená tradiční specialita (ZTS).
Chráněné označení Evropské unie je systém tří značek s vlastním unikátním logem. Získat ho může jakýkoliv výrobek nebo potravina, musí ale projít registračním procesem, který na konci schvaluje Evropská komise. To může trvat až jeden rok.
Výrobky, které se zařadí na seznam produktů s chráněným označením EU, pak podléhají pravidelným kontrolám Státní zemědělské a potravinářské inspekce a Státní veterinární správy.
Praha a střední Čechy
Rozvinutý průmysl: ve středních Čechách jsou firmy celostátního významu
Středočeský kraj, který obepíná hlavní město Prahu, se může pyšnit mnoha nepřehlédnutelnými odvětvími. Pro kraj je charakteristická rozvinutá zemědělská i průmyslová výroba. Zemědělská výroba těží z vynikajících přírodních podmínek v severovýchodní části kraje. Region vyniká hlavně rostlinnou výrobou, pěstováním pšenice, ječmene, cukrovky, v příměstských částech pěstováním ovoce, zeleniny a květin. Stěžejními průmyslovými odvětvími jsou strojírenství, chemie a potravinářství. Několika významnějšími podniky je zastoupeno i sklářství, keramika a polygrafie.
Prestižní automobilky
Velice prestižní je výroba automobilů. Obě automobilky, v Mladé Boleslavi a v Kolíně, jsou podniky celostátního významu. Ústup zaznamenaly dříve tradiční obory těžba uhlí, ocelářství a kožedělný průmysl. Střední Čechy se také pyšní výrobou piva, které produkuje řada významných pivovarů. Stále větší oblibě se ale těší i minipivovary. Z Kladna pak do republiky míří i oblíbené limonády a sirupy.
Jižní Čechy
Modernizace průmyslu?
Odpovědí je umělá inteligence
Umělá inteligence (AI) je v řadě jihočeských firem novým kolegou, ať už na pozici personalisty, technologa či kvalitáře ve výrobě. Před několika měsíci podrobila Jihočeská hospodářská komora (Jhk) regionální firmy průzkumu, zda a jakým způsobem využívají AI ve svých firmách. Jak uvedla ředitelka Oblastní kanceláře Jhk České Budějovice Lenka Hájková, z průzkumu vyplynulo, že 65 % firem využívá nebo plánuje využívat AI v různých oblastech. AI má zatím největší uplatnění pro firmy v marketingu, PR a komunikaci.
„Personální ředitelé nám potvrdili, že není lepšího asistenta k tvorbě kvalitního a zajímavého inzerátu, který je čtivý, a navíc přizpůsoben čtenáři,“ řekla Lenka Hájková k výsledkům průzkumu. Tím ale AI personalista pomocník nekončí. Dokáže rovněž třídit vhodné kandidáty i modulovat otázky na pohovor.
Vzdělávání zaměstnanců v AI
A jaké uplatnění má AI přímo ve výrobě? „Velké průmyslové firmy v regionu již používají AI na běžné bázi při vývoji, výrobě, testování, ale i kontrole provozu,“ uvedla Lenka Hájková. Dodala, že při vývoji výrobků dokáže AI díky analýze dat predikovat výsledky testů ještě dříve, než jsou testy dokončeny. „Díky zajetým algoritmům může také s předstihem odhalit zmetkovou výrobu. Stejně tak sleduje použití hotových výrobků a vyhodnotí je z hlediska kvality,“ vysvětlila.
AI ale nevyužívají jen výrobní firmy. Tuto modernizaci implementují podniky z oboru marketingu, e-shopů, zákaznického servisu a podobně. Proto až 72 % velkých jihočeských firem, které odpovídaly v průzkumu, chce aktivně vzdělávat své zaměstnance v oblasti AI.
Západní Čechy
Moderní technologie a historie: vyhlášené jsou lázně či oplatky
Karlovy Vary, známé svou bohatou historií a lázeňskými tradicemi, nejsou jen o minerálních pramenech a architektonických skvostech. Tento region představuje také základnu pro výrobu některých vysoce kvalitních výrobků, které se těší velké oblibě jak doma, tak i v zahraničí.
Jedním z pokladů, kterými se mohou pyšnit zdejší obyvatelé, je výroba tradičních lázeňských přípravků. Produkty, vyráběné s pečlivostí a znalostí místních surovin, představují spojení moderních technologií s historií regionu. Mezi nejoblíbenější patří různé lázeňské esence, minerální přípravky a bylinné směsi.
Dalším významným výrobkem Karlových Varů je porcelán. Zdejší porcelánové dílny mají bohatou tradici sahající až do osmnáctého století a dodnes si udržují svou reputaci - vyrábět porcelán nejvyšší kvality. Každý kousek je ručně zdoben a pečlivě kontrolován, aby splňoval nároky nejen na estetiku, ale i na trvanlivost a praktičnost.
Lahůdka pro místní i turisty
Zapomenout se nesmí ani na tradiční lázeňské oplatky. Tento křehký a chutný pamlsek se vyrábí s láskou a pečlivostí, které reflektují tradice pekařství Karlových Varů. Oplatky jsou neodmyslitelně spojeny s atmosférou lázeňských domů a stánků a představují neodolatelnou chuťovou lahůdku pro návštěvníky i místní obyvatele.
Tyto výrobky jsou pro Karlovy Vary symbolem řemeslného umění a tradice, které jsou předávány z generace na generaci. Jejich kvalita a jedinečný charakter přitahují zájemce o autentické výrobky z celého světa a přispívají k prestiži tohoto regionu jakožto centra řemeslného a kulturního dědictví.
Severní Čechy
Kvalita a špičkové řemeslo: šperky a sklo z Liberecka dobyly svět
Liberecký kraj je známý nejen bohatou historií a širokou škálou průmyslových odvětví. Mezi jeho nejvýznamnější produkty patří šperky a skleněné výrobky, které si získaly uznání jak na domácím, tak i mezinárodním trhu.
Ikonickým výrobkem v tomto kraji jsou šperky. Místní zlatníci a šperkaři dědili své dovednosti po generace a jejich práce odráží mistrovství a tradici. Každý klenot je pečlivě ručně vyroben s důrazem na kvalitu a detail. Používají se vysoce kvalitní drahé kovy a drahokamy, které dodávají šperkům jejich jedinečný lesk a krásu. Díky svému exkluzivnímu designu a preciznímu zpracování si liberecké šperky získaly pověst symbolu elegance a luxusu.
Výroba skla sahá až do středověku
Dalším charakteristickým výrobkem Libereckého kraje jsou skleněné výrobky. Právě výroba skla sahá až do středověku. Díky svému geografickému umístění a dostupnosti surovin bylo sklo vždy důležitou součástí libereckého průmyslu. Místní skláři se specializují na ruční výrobu skleněných předmětů, jako jsou vázy, lustry a dekorační předměty. Každý výrobek je jedinečný svým designem a zpracováním, což z něj činí žádaný artefakt pro milovníky krásného řemesla.
Tyto výrobky nejenže představují mistrovství a tradici Libereckého kraje, ale také podporují místní ekonomiku a kulturní dědictví. Jsou symbolem kvality a špičkového řemesla, které kraj přináší světu.
Východní Čechy
Nadčasové produkty: úspěch slaví klavíry nebo lyže
Výrobky, které míří do celého světa, odolávají hospodářským výkyvům a jsou jedinečné. Oprávněně je lidé ve východních Čechách považují za klenoty místního průmyslu.
Z Hradce Králové míří do celého světa klavíry a piana, proslavené dokonalým zpracováním, úžasným zvukem, vynikající hratelností a elegantním designem. Oblíbili si je amatérští pianisté i profesionální virtuosové. Za 160 let se v krajské metropoli vyrobilo už přes 635 tisíc nástrojů. Aktuálně se ročně vyrábí zhruba 1500 kusů.
Dalším symbolem českého řemeslného umění jsou mechanické hodinky vyráběné v Novém Městě nad Metují. Díky precizní práci na setiny milimetrů vznikají v tamní manufaktuře hodinky se strojkem, které mají klasický, a tím pádem nadčasový vzhled. Vyznačují se elegancí a jedinečností. Mnohé se staly sběratelskými kousky, protože byly součástí limitovaných edicí. Jejich produkce v posledních letech zvolna roste. V roce 2021 firma vyrobila 650 kusů, loni přes 800.
Skloubení tradice a kvality
Skloubením tradice a kvality je rovněž tradiční móda z Trutnova. Kabáty, bundy, kalhoty i sukně, a také kožichy, límce, čepice či rukavice. Vlastnoruční produkce vzniká v továrně pod největší českou značkou kožené a kožešinové módy. Kůže se stále díky své kvalitě těší výborné pověsti. V poslední době ale stoupá zájem o kožešiny, které se používají jako elegantní doplňky.
Kde jinde než v Krkonoších, by se měly vyrábět lyže. Malá fabrika v Žacléři jich vyprodukuje ročně asi šest tisíc párů vlastní značky. Vyrábí také snowboardy. Zákazníky má nejen u nás, ale také v Koreji či Austrálii. Patří mezi dva nejvýznamnější české výrobce, lyže si od ní koupili dokonce i horští záchranáři.
Jižní Morava a Vysočina
I Morava má své jedinečné produkty. Lze je poznat podle certifikátů
Hodnoty domácí, místní, lokální produkce a jedinečné mistrovství řemesel už řadu let oceňují, a tím i podporují a pro veřejnost zviditelňují, profesní, zájmová i veřejná sdružení, města, kraje a jimi zřizované instituce.
Nejdetailněji se na domácí produkty a produkci zaměřuje Asociace regionálních značek s cílem upozornit na zajímavé produkty, které v regionech vznikají. V prostoru Kraje Vysočina se uděluje certifikát Vysočina regionální produkt. Na jižní Moravě se lze setkat hned s několika regionálními označeními jako Znojemsko regionální produkt, Moravský kras regionální produkt či Brněnsko originální produkt. Slovácko má hned dvě značky - Slovácko regionální produkt a Tradiční výrobek Slovácka.
Soutěžní titul
Kdo pak jde po kvalitě zejména chuťové lokání produkce, jistě se nesplete u producentů, jejichž výrobkům byl udělen soutěžní titul Regionální potravina s přídomkem toho kterého kraje. Jihomoravský kraj navíc oceňuje své domácí unikáty certifikátem Zlatá chuť jižní Moravy.
Střední a Východní Morava
Frgál a tvarůžky mají legislativní ochranu. Výrobci se řídí přísnými pravidly
Olomoucký a Zlínský kraj mají své typické pochutiny, které jsou pro svoji výjimečnost dokonce legislativně chráněny. Označení „Olomoucké tvarůžky“ je chráněným zeměpisným označením Evropské unie, z čehož pro výrobce plyne, kromě obecných požadavků potravinářské legislativy, také povinnost dodržet stanovenou specifikaci zejména ve vztahu k receptuře, použití odpovídajících surovin, metodě použité při výrobě, k místu výroby, kterým je zeměpisná oblast Haná, výsledné povaze výrobku, požadovaným dokladům a označování výrobku.
Pevně dané rozměry i váha
Spojení „Valašský frgál“ se také stalo chráněným zeměpisným označením, které uděluje Evropská komise. Označovat tak lze pouze koláč upečený skutečně na Valašsku. Navíc musí splňovat přísné parametry. Například vážit více než šest set gramů a mít pouze jednodruhovou náplň. Přesné požadavky jsou také uplatňovány na rozměry koláče.
Severní Morava
Strojírenství i ruda se stále drží na špičce. Daří se však třeba i autům
Moravskoslezský kraj patří mezi nejprůmyslovější oblasti nejen v České republice, ale také celé střední Evropě. Přestože ještě nedávno byl tento region spojován s rozsáhlou těžbou černého uhlí, v posledních desetiletích zažívá toto odvětví postupný útlum. K nejvýznamnějším odvětvím v průmyslu v současné době patří stále strojírenství a zpracování železné rudy. Mezi velká průmyslová centra se řadí Ostrava a Třinec, místa, kde fungují ocelárny. V regionu se daří výrobě dopravních prostředků – v Nošovicích výrobě osobních a v Kopřivnici nákladních automobilů, které putují na trhy do celého světa.
V Moravskoslezském kraji se nachází také několik známých potravinářských firem i přesto, že kraj má málo zemědělské půdy a nejvíce je jí na Opavsku, kde neprobíhá těžba černého uhlí. Například v Opavě má sídlo jeden ze závodů velkého výrobce sušenek, mezi další známé firmy patří výrobce tradičních limonád v nedalekém Krnově. V kraji se nachází také několik velkých pivovarů, které dodávají své produkty do celé České republiky. Dlouhou tradici má v kraji výroba mléčných výrobků.
Chemický průmysl či výroba varhan
V regionu má dlouhou tradici také chemický průmysl. V Bohumíně sídlí tradiční výrobce čisticích prostředků, v Opavě pak barev a laků. V tomto městě také nalezneme sídlo velké farmaceutické firmy. Výrobou potravinových doplňků se zabývají velcí výrobci v Třinci a v Havířově. Významná byla donedávna i výroba varhan v Krnově. V Bohumíně se vyrábějí izolace a v Paskově se zpracovává celulóza a papír. V kraji stále existuje světoznámá výrobna klobouků a daří se i známému výrobci lan a provazů.
Kvalitnější a odolnější. Roste zájem o české eko oblečení
V čem spočívá tolik opěvovaná a s vysokým zájmem poptávaná udržitelná móda? Výrobci těchto produktů pečlivě dbají na co nejnižší negativní dopad výroby oblečení na životní prostředí. Zaměřují se především na ekologické pěstování bavlny, na hospodaření s vodou, spotřebu energií, využívání recyklovatelných materiálů a charakter i využití barviv. V tomto případě se hlídá také ekologičnost oděvních obalů a distribuce zboží.
Trendem je u použití surovin postupné vyřazování znečišťujících látek, jako jsou plastová mikrovlákna, a zajištění dostatečné kvality oděvů, tkanin a vláken, aby nedocházelo k jejich rychlému opotřebení. Případně aby mohly být znovu použité nebo recyklované.
Jedním z důležitých aspektů udržitelnosti je i akcent na lokální produkci, aby oblečení v procesu od získání materiálu po finální výrobu necestovalo několikrát přes půl světa. „Udržitelná móda předpokládá zavádění takových principů, aby oblečení vydrželo déle a bylo více využíváno – především tím, že bude kvalitnější a odolnější,“ řekl Ruslan Skopal, spolumajitel české značky spodního prádla.
Eko kabelky z recyklátů
Martin Kůs, spoluzakladatel české módní značky, zase dodává, že mezi zákazníky jsou stále populárnější produkty z recyklovaných surovin. „Nabízíme kolekci eko kabelek a eko peněženek, které jsou vyrobeny z recyklovaného oxfordu, drti z plastových lahví. Máme také vlastní program Nulový odpad, kdy veškeré zbytky a nevyhovující produkty zpracováváme a plníme jimi sedací vaky. Odvážíme je do velké drtičky, kde se z nich vytvoří malé kousky o velikosti 1 až 5 centimetrů. Drť je následně smíchána s polystyrenovými kuličkami, a tím vznikne pohodlná náplň vaků na sezení,“ uvedl Kůs.
Vinyly a ponožkoboty. I v tom jsou Češi světoví
České výrobky slaví úspěchy také ve světě. Například , které vyrábí firma založená Petrem Procházkou a Michaelou Steinhauser v roce 2016, se už prodávají ve 120 zemích. Stalo se tak i díky tomu, že dvojice svůj podnik financovala prostřednictvím mezinárodní crowdfundingové kampaně.
„Za měsíc a půl jsme tam prodali přibližně 17 tisíc párů za více než 650 tisíc dolarů. Náš produkt tehdy putoval k lidem z přibližně osmdesáti zemí. Nyní už jsme někde na čísle okolo 120 zemí. Prodáváme jednak koncovým zákazníkům, tak i skrze naše partnerské prodejny po Evropě, Asii i Americe,“ nastínila situaci Michaela Steinhauser.
Podle ní přišel na nápad vyrábět ponožkoboty společník firmy Petr Procházka. „Při letní brigádě v Norsku si jeho kamarád zranil nohu. Chodidlo ho bolelo natolik, že se chůze v botách stávala nesnesitelnou. Proto se i po městě pohyboval pouze v ponožkách. Petrovi přišlo líto, že si ničí hezké a drahé ponožky, a tak začal pátrat, zda existuje nějaká forma inovace – ponožky s podrážkou. Jelikož v patentové databázi ani na internetu na nic nenarazil, pustil se sám do prvního prototypu,“ vyprávěla Steinhauser.
Největší výroba gramodesek
Češi ovšem celosvětově bodují také v tradičnějších výrobcích. V Loděnici u Berouna sídlí největší výrobce vinylů. Jeho historie sahá až do padesátých let minulého století. Od výroby gramodesek nikdy neupustil, a to ani přes výrazný pokles zájmu o toto médium v devadesátých letech. Dnes jsou vinyly na vzestupu a firmě se její odhodlání a přesvědčení vrací ve velkém. V roce 2022 se dokonce gramodesky poprvé od roku 1987 prodávaly více než CD.
„Gramofonová deska je produkt, který nabízí zcela jiný rozměr zážitku z poslechu a vlastnictví hudby. Je to přesný opak ke streamovacím službám a skvěle se vzájemně doplňují,“ řekl generální ředitel společnosti Michal Štěrba.
V Loděnici vyrobí za den téměř 200 tisíc vinylů. Firma má ve světové výrobě gramodesek čtvrtinový podíl a po světě jí funguje osm výrobních závodů. Celkový počet zaměstnanců přesahuje 2700 lidí.
Zdroj fotek : Shutterstock, Freepik.com
©2024 VLTAVA LABE MEDIA, a.s. Kopírování obsahu je bez písemného souhlasu společnosti Vltava Labe Media, a.s. zakázáno.